My Readers

Friday, August 7, 2015

Berbahagialah Sahabat!!




Aku punya seorang sahabat yang aku kenal ketika mula-mula aku jejakkan kaki di London.. Sahabat yang sama-sama cari rumah, sama-sama sesat ke kelas Academic Writing, sama-sama pergi travel dan sama-sama belajar di King's College London.. Aku masih ingat lagi saat aku dihalau dari rumah sewa yang aku sempat duduk hanya sebulan, dia datang tenangkan aku..Dia ajak aku stay dekat rumah dia sampai aku dapat rumah baru.. Aku tak dapat bayangkan kalau dia tak ada masa tu, kat mana la agaknya aku nak merempat.. Kami sama-sama berjuang untuk habiskan pembelajaran dekat London.. Cuma yang bezanya, dia di peringkat Ph.D dan aku Master.. Dia punya hati yang sangat baik.. Tak pernah aku tengok dia berburuk sangka.. Dia memang jenis yang sangat suka menolong orang walaupun ada kalanya aku tak faham kenapa dia mesti tolong.. Satu hari, dia cakap dengan aku.. 'Man, kadang-kadang kita tak perlukan sebab untuk tolong orang dan untuk setiap pertolongan tu, jangan pernah kita harapkan balasan'.. mula-mula susah jugak aku nak faham tetapi lama kelamaan baru aku sedar banyak hikmah disebaliknya.. Bila aku sendiri buat, aku sendiri jadikan pertolongan kepada orang sebagai sedekah yang akan membuatkan hati kita tenang.. Aku pernah sekali call dia masa aku dapat markah teruk untuk essay pertama.. aku macam tak boleh nak terima hakikat yang aku seteruk itu.. Dia ajak jumpa.. Dia ajak kawan-kawan yang rapat dengan aku sekali jumpa.. Dia kata benda dah berlaku.. sekarang fikir untuk apa yang akan datang.. Dia dan kawan-kawan aku dekat sana share pengalaman dieorang.. Sungguh, buat hati aku rasa lapang..Alhamdulillah, dalam kepayahan menempuh pembelajaran Master aku, akhirnya aku dah bergraduasi.. Ada satu masa kami ada selisih faham yang hampir-hampir buat persahabatan kami putus.. Akhirnya masing-masing mengaku silap, kami berjabat, berpelukan dan lepas tu okay semula.. Dia ni kalau dalam bab kerja, memang langsung jangan dikacau.. sampai makan pun kekadang dia lupa..tapi satu menda yang best, pertama kali aku jumpa orang yang tak lalu makan kalau pasukan favorite dia kalah bola..mana lagi kalau bukan Manchester United..haha..Dia ni memang penasihat terbaik aku..kebiasaannya nasihat yang dia bagi tu berasas dan boleh pakai..al-maklumlah bakal Dr Psikologi..memang silap la kalau ko cuba nak sorok something dari dia..mesti dia perasan.. 



Dan aku amat-amat bersyukur sebab dia ada sekali semasa hari konvokesyen aku bulan lepas.. Dia lah yang sibuk tangkapkan gambar aku, ikut aku jalan sana-sini walaupun dia sibuk dengan hal PhD.. Esok pagi, dia akan diijabkabulkan dengan pilihan hatinya yang aku pernah jumpa beberapa kali..memang sama santik sama padan.. cumanya aku agak terkejut bila dia bagitau yang dia nak kahwin.. aku tak expect secepat ini tapi jodoh dia dah sampai.. Aku pernah tanya dia, macam mana hati dia boleh tiba-tiba rasa nak kahwin.. Dia pun balas, 'Man, kau akan rasa menda ni..kau  akan nampak yang lebih banyak manfaatnya bila kau kahwin..lagipun kalau niat kau baik, nescaya mesti Allah akan tunjukkan jalan'.. aku terdiam..aku tahu ini adalah masa untuk dia mengecap kebahagiaan..aku senyum dan aku angguk..moga Allah akan bagi aku rasa yang sama.. Untuk sahabat baik aku, Azam, aku doakan moga majlis kau esok pagi akan berjalan lancar..tak terucap perkataan terima kasih atas segala jasa baik dan pertolongan kau dekat aku..Tahniah untuk kau dan byha..Selamat menjadi seorang suami yang soleh dan moga kalian sentiasa diberkahi Allah dan dihimpunkan dalam kebaikan ..serius, aku sangat-sangat happy untuk kau.. Walau apa pun yang kau hadapi, aku janji akan ada, tolong kau setakat mana yang aku mampu..Ingat tu!InsyaAllah jumpa  di majlis resepsi kau nanti..doakan aku jugak dapat disatukan secepat mungkin.. 
Selamat Pengantin Baru Sahabat!!

No comments:

Post a Comment