My Readers

Sunday, May 19, 2013

My Big Day: Majlis Istiadat Konvokesyen UiTM Ke-78

Anugerah Naib Cancelor 
Ijazah Sarjana Muda Sains Pentadbiran (Kepujian)  
Kelas Pertama

Alhamdulillah...terima kasih Ya Allah apabila semuanya berjalan lancar...apa yang telah aku rancangkan juga menjadi...hampir sebulan lebih aku aturkan untuk pastikan semua adik beradik aku dapat berkumpul meraikan hari bahagia aku bergelar graduan...kali ni aku tak nak kelam kabut macam yang berlaku masa aku konvo diploma dulu...dapat je tahu tarikh konvokesyen, aku terus maklumkan dekat abang aku yang ada dekat Tawau takut dia ada hal pada tarikh tu.. tambah-tambah pulak kakak ipar aku yang gojes tu doktor kan..memanglah sangat sibuk dan harapnya dapatlah dia bercuti sekejap balik Kuala Lumpur dengan abang aku...kedua, aku terus survey homestay yang paling dekat dengan UiTM Shah Alam..senang sikit kan.. rumah pun besar jadinya selesa la untuk keluarga besar aku..hehe..setiap seorang dari adik beradik aku call maklumkan hal ni...semangat sangat nak kumpulkan semua adik beradik aku sebab ni je harta yang aku ada yang abah dan mak tinggalkan...pada mereka la aku nak bermanja dan berkongsi apa yang aku ada...pastinya aku adalah orang yang paling gembira dan bahagia bila akhirnya semua adik beradik aku dapat datang meraikan hari yang amat bersejarah buat aku...aku simpulkan hari konvokesyen kali ni amat bermakna dan berbeza berbanding konvokesyen diploma aku dulu... mungkin sebab aku dapat capai impian aku untuk mendapat Anugerah Naib Cancelor dan pakai selempang pink untuk peringkat ijazah... satu lagi sebab aku dapat berkongsi kejayaan ni dengan orang-orang yang paling aku sayang... bukan hanya adik beradik aku, tapi pembakar semangat aku yang sentiasa memberi dorongan dan sokongan selama aku belajar turut hadir...rasa macam tak percaya je semua yang aku impikan akan menjadi kenyataan... saat ni akan aku kenang sampai bila-bila...rasa sekejap sangat masa ni...cepat je masa berlalu..tengok-tengok aku dah kembali berseorangan..lumrah hidup la kan...yang penting masa yang ada untuk bersama digunakan sebaiknya kan..sempat jugak bawak family aku ke I-City Shah Alam..punya la seronok tengok wajah-wajah kesayangan aku tersenyum gembira dan bergelak ketawa...telatah anak-anak buah aku yang comel dan nakal memang membuatkan aku tersenyum sorang-sorang...masa dekat homestay tu, macam biasa la masak dan makan ramai-ramai...saling usik-mengusik, kacau-mengacau sambil bersembang kenangan lama adalah perkara wajib yang kami lakukan sebab lepas ni lambat lagi la nak jumpa kan..paling cepat pun raya puasa nanti baru dapat berkumpul semula..

esoknya, masing-masing bersiap untuk ke Majlis Istiadat Konvokesyen UiTM Ke 78..aku punya sidang empat dan bermula jam 12.30 tengahari...agak kecewa sikit bila hampir pukul 3 baru la istiadat bermula...memang tak sempat pun nak bergambar dengan kawan-kawan... selesai pun dah pukul 6.40 petang...terus gerak ke tengah padang depan Dewan Agung Tuanku Cancelor untuk ambil gambar dengan keluarga...sempat jumpa encik koordinator a.k.a sir mahadir kat depan pintu utama tapi tak sempat bergambar...huhu...dapat bersalam dan ucapan tahniah dari dia pun dah cukup bermakna buat aku...jumpa je keluarga aku dekat bawah kanopi tu terus rasa sebak...salam dengan semua adik beradik aku...abang aku cakap masa nama aku dipanggil sebagai penerima Anugerah Naib Cancelor tu terus dieorang semua bersorak dekat luar...tak peduli dah orang lain...hehe...memang gemuruh bila jadi orang pertama dalam jurusan aku yang akan naik pentas terima skrol...memang kedengaran tepukan gemuruh dari dalam dewan tu dan semestinya aku bangga diberikan penghargaan itu..detik yang paling aku tunggu sepanjang bergelar graduan kan..sempat jugak pro cancelor Tan Sri Arshad Ayub tanya macam-macam soalan kat atas pentas tu masa salam dengan dia...ape pun dia memang sporting...siap buat lawak lagi..hehe...hari konvokesyen ni adalah hari untuk aku berterima kasih dengan semua yang sentiasa memberi sokongan buat aku termasuklah mentor aku, abang Raja Shamri.. tak sangka sudi datang majlis konvokesyen aku...terharu sangat sebab dapat bergambar dan bersama dengan orang hebat macam dia... dapat bunga dan bear yang comel dari dia dan dia cakap dia pilih bear tu pun sebab aku nampak comel macam bear tu..haha...ya saya tahu saya memang comel bang...memang tak dapat disangkal lagi...hehe... kesian jugak dekat keluarga aku sebab terpaksa tunggu hampir 6 jam sebelum majlis selesai... habis je bergambar semua, terus gerak ke selayang melawat mak saudara dan sepupu-sepupu rapat kami dekat sana...memang riuh bila berkumpul saudara mara kan...alhamdulillah, masih disatukan hati kami dan hubngan persaudaraan antara kami semua memang erat...inilah detik yang sentiasa aku tunggu dalam hidup.. dapat berkumpul bersama keluarga dan menghabiskan masa bersama...terima kasih sangat semua sebab sudi datang... hanya Allah yang mampu membalas segala kebaikan kalian.. sekarang, saya dengan rasminya mengishtiharkan bahawasaya adalah graduan Ijazah Kelas Pertama Sarjana Muda  Sains Pentadbiran dan alumni UiTM 

terima skrol dari Tan Sri Arshad Ayub


saat paling sebak..kakak2 kembarku menangis...

kami 7 beradik...



keluarga besar aku...

kakak-kakak kembarku...

 abang amin dan kak dayah yang gojes..hehe..terima kasih sebab sudi datang dari Tawau

bersama kak ana dan abang awie.. jugak anak sedara aku yang comel =)

with my big bro...

 dengan adik bongsu manja aku....


 with my mentor, abang raja shamri..terima kasih abang sebab datang



 officially graduated!!!

sempat bergambar dengan Prof Dr Zaliha... pernah mengajar aku semasa semester 3.. baik dan ramah tapi tegas orangnya... terima kasih prof!!!

 ni kawan baik aku sepanjang diploma dan degree...hasanah namanya..terima kasih cik pensyarah sebab banyak bantu aku =)

 tak lupa jugak research partner aku, wanie abdullah.. terima kasih sebab sentiasa faham aku dan sabar dengan aku..hehe

kami 5 orang pelajar Bachelor of Administrative Science (BAS) UiTM Kedah yang dapat ANC

gambar kenangan bersama pelajar Anugerah Naib Cancelor

27 comments:

  1. assalamualaikum.. maaf bertanya. skrol awk ada tulis ke IJAZAH KELAS PERTAMA? sebab sy belum konvo lagi, dan nak apply untuk convert loan PTPTN ke biasiswa. Syarat PTPTN, dalam skroll mesti ada tulis IJAZAH KELAS PERTAMA

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..memang ada tulis ijazah kelas pertama..jadinya kena tunggu konvo dulu lah baru boleh nak buat pengecualian bayaran balik PTPTN tu

      Delete
    2. nak tgok contoh u punya skrol boleh x?

      Delete
  2. Boleh sy tahu utk klas prtama BASS start dr brp pointer? N how to apply master kt oversea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam. Untuk dapatkan Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama, minimum CGPA adalah 3.50. Kalau nak mohon pengajian peringkat Pasca Siswazah di luar negara, boleh rujuk post saya berkaitan Cara-cara sambung belajar ke luar negara. Selamat Berjaya =)

      Delete
  3. assalamualaikum, pertama saya nak tanya untuk dapatkan kelas pertama cgpa mesti 3.5 ke atas. maksudnya setiap sem kena maintain cgpa 3.5 ke atau bagaimana? kedua, sekiranya gpa (bukan cgpa) salah satu sem kurang 3.5 tetapi cgpa masih lagi dalam 3.5 ke atas akan beri kesan ke? maaf ye banyak soalan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam. Bagi sistem UiTM, untuk tamat pengajian dengan kepujian kelas pertama, CGPA terakhir mestilah sekurang-kurangnya 3.50. Bagi mereka yang konsisten mendapat gpa 3.50 dan ke atas bagi setiap semester berpeluang tamat dengan Anugerah Naib Cancelor.

      Delete
    2. boleh saya tahu, apa yang akan saya dapat jika tamatkan pengajian dengan kepujian kelas pertama?

      Delete
  4. Assalamualaikum, Mr. Rahman CGPA berapa? yang mendapat kelas pertama?? sebab saya bace pengkelasan kelas 3.75 - 4.00 baru kelas pertama. confuse

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikummussalam. anda pelajar UiTM? Yang saya tahu, sistem UiTM CGPA 3.50 dan keatas akan mendapat Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama. Sistem pengkelasan ini berbeza mengikut universiti

      Delete
  5. Salam. Tumpang tanya, masa konvo sidang petang adakah graduan akan dibenarkan keluar untuk menunaikan solat semasa istiadat berlangsung?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam. Sidang petang akan bermula lepas zohor. So sempat la nak solat dulu.

      Delete
  6. salam, saya nak tanya. sekiranya satu sem tidak dapat dean list, masih ade harapan ke untuk dpat anugerah naib canselor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikummussalam. Untuk Ijazah Sarjana Muda, Anugeraah Naib Canselor hanya diberikan kepada mereka yang mendapat Dean List bagi setiap semester.

      Delete
  7. assalmualaikum. sya nk tnye boleh terangkan details tak satu bintang, 2 bintang dan 3 bintang tu. yg kedua dia depends pada cgpa ke gpa? maaf saya kurang faham

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam. 3 bintang tu merujuk kepada penerima Anugerah Nain Canselor. 2 bintang tu kelas pertama dan kedua tinggi tak silap saya. Kalau 1 bintang kelas kedua rendah.

      Delete
  8. assalamualaikum. apa beza antara anugerah naib canselor dengan anugerah dekan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam. Anugerah Naib Chancelor diberikan kepada pelajar UiTM yang mendapat Anugerah Dekan bagi setiap semester. Untuk mendapatkan Anugerah Dekan, pelajar haruslah mencapai minimum 3.50 GPA untuk peperiksaan akhir.

      Delete
    2. last semester maksud peperiksaan akhir tu? kalau dia xdpt 3.5 ke ats untuk last semester, tpi cgpa 3.5 ke ats, x dapat anugerah dekan ke?

      Delete
    3. Kalau tak dapat pointer 3.5 semester akhir tu memang tak dapat Anaugerah Naib Canselor. Hanya akan dapat Tamat dengan Kelas Pertama sahaja.

      Delete
  9. Salam..nak tanya kalau dapat first class still dapat ke selempang pink? Atau hanya dapat title first class?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Selempang pink hanya diberikan kepada graduan yang mendapat Anugerah Dekan bagi setiap semester. Graduat dengan Kelas Pertama tak semestinya akan mendapat Anugerah Naib Chancelor(selempang pink).

      Delete
  10. Salam, Selempang pink tu boleh bawa balik dan simpan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Tak boleh. Perlu pulangkan semula bersama jubah konvokesyen

      Delete
  11. Salam.. Nak tanya. Photo beramai2 semua penerima ANC tu memang dorang bagi satu sorang ke? Saya batch convo tahun 2010, tapi takde dapat gambar ni dan tak tahu nak mintak dengan sape dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Ya, memang akan diberi ketika ambil gambar. Boleh cuba hubungi bahagian konvokesyen UiTM untuk bertanyakan hal gambar tersebut

      Delete
  12. hai saya nak tanya, saya baru habis degree dan cgpa saya adalah 3.57. jadi dekat examination status saya adalah TM. yang TS tu sebenarnya macam mana ye ?

    ReplyDelete