My Readers

Friday, May 15, 2015

Tuhan punya perancangan terbaik buatmu!!



 ni muka happy lepas pekena mee goreng mamak yang paling sedap dekat London!! haha

 kami adalah calon terakhir yang ditemuduga..sangat nostalgia!!

hari ni dah masuk sebulan seminggu aku dekat sini, Universiti Malaysia Terengganu..Alhamdulillah sikit demi sedikit aku semakin jelas dengan apa yang ingin aku lakukan, lebih jelas tentang masa depan aku untuk 10 tahun mendatang..asalnya aku tak pernah bermimpi untuk menjadi sebahagian dari warga UMT apatah lagi untuk tinggal di negeri yang sangat indah dengan pantainya ni..semasa pihak UMT datang ke London untuk adakan 'walk in interview', aku memang langsung tak bersedia.. al-maklumlah masa tu baru je balik bercuti dengan kawan-kawan dan beberapa hari selepas tu pulak aku akan pulang ke Malaysia..fikiran memang melayang dah ke kampung halaman..aku sampai dekat Malaysian Hall dalam pukul 9 pagi..dah janji dengan sorang kawan aku lagi untuk tunggu dia sekali yang dalam perjalanan dari Swansea..seingat aku masa tu aku hanya bawak borang maklumat diri yang aku print last minute..ada jugak bawak satu file yang ada sijil-sijil aku waktu degree jika pihak UMT nak rujuk..aku langsung tak tahu fakulti apa yang ada dekat UMT yang sesuai dengan aku, siapa orang-orang penting, apa keutamaan yang pihak UMT nak semua..aku hanya pergi dengan niat mencuba nasib dan ambil pengalaman..aku rasa aku antara mereka yang terakhir menghantar borang..aku ingatkan tak ramai tapi bila masuk je, rupa-rupanya ramai giler yang dah datang seawal pagi untuk mendaftar.. dekat 80 orang ada la aku rasa..dia panggil by group dan satu group ada 5 orang..group pertama yang masuk tu punya la lama..dalam sejam lebih jugak la..aku dah mula mencongak..alamatnya memang lewat petang la baru sampai giliran aku untuk ditemuduga..sampai pukul 2 petang, baru 5-6 group yang dipanggil..aku dah mula rasa bosan dan malas nak tunggu.. dah la petang tu ada game bola dekat Stamford Bridge,,aku plan dalam pukul 4 lebih dah selesai boleh la balik rumah kejap tukar baju dan terus gerak ke stadium..masa tu aku hanya terfikir kawan aku yang datang jauh dari Swansea tu je..takkan la dia datang jauh-jauh lepas tu tak nak tunggu untuk interview tu kan..aku call kawan baik aku tanya pendapat dia macam mana..dia suruh aku tunggu jugak..dia pun sanggup datang dari kampus untuk datang sama-sama teman kiteorang sampai habis interview..memang nampak dia betul-betul sungguh nak aku cuba nasib dengan UMT.. Aku pun tunggu jugak la sampai kami dipanggil dalam pukul 5.30 petang..ada 9 orang semuanya untuk group yang terakhir..sebelum masuk sempat la aku cek sikit-sikit maklumat pasal Pusat Pengajian Pembangunan Sosial dan Ekonomi UMT..Aku tengok dieorang ada tubuhkan Kenyir Research Institute..jadinya masa dalam interview aku memang ada bagitau yang aku nak bantu untuk sama-sama bangunkan institut tu..soalan pun tak banyak yang ditanya sebab masa memang dah sangat suntuk.. selesai je interview terus kami lari ke tube station..kawan aku nak kejar bas dia balik ke Swansea dan aku pulak terus nak ke Stadium sebab game start pukul 7.45..dengan pakaian formalnya, lantaklah apa orang nak cakap..janji aku dapat tengok bola..haha..memang dari dalam tube lagi penuh dengan lautan biru..semua semangat nak tengok bola..sebulan lepas tu aku dapat email yang aku diterima untuk ditawarkan Skim Latihan Akademik Muda(SLAM)..orang pertama yang aku patut berterima kasih adalah kawan baik aku tu yang sungguh-sungguh nak aku attend interview tu..beberapa tips yang dia bagi pun memang sangat berguna..
 semangat bergambar dengan baju formal..haha

 mintak brader mat salleh belakang tu tangkapkan gambar..sporting seyh dieorang

geng yang tengok bola skali..havoc!!

aku sebenarnya tak sangka yang aku akan terjun ke bidang academician ni secepat ni..aku punya perancangan untuk bekerja, masuk industri dulu, kaut pengalaman untuk beberapa tahun dan barulah masuk ke bidang ni..macam yang lecturer aku pernah pesan, biarlah aku mengajar dengan ilmu yang bukan hanya terdapat dalam buku tetapi secara praktikalnya apa yang dah kita lalui di alam pekerjaan..contoh-contoh yang diberikan jugak benar-benar realistik dan berlaku di dalam industri,,barulah pengajaran tu akan lebih bermakna..kita sendiri pun faham apa yang kita ajarkan.. bila difikirkan balik, memang Allah dah takdirkan perjalanan hidup aku sebegini dan aku terima dengan hati yang sangat terbuka, fikiran yang positif..sikit demi sedikit, aku mula fahami segala hikmah di sebaliknya..Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk aku buat masa ni..perancangannya adalah untuk terus melakukan Ph.D secepat yang mungkin..memang kalau ikutkan sekarang aku busy dengan segala proses untuk memohon dan mendapatkan tempat yang terbaik..harapannya untuk terus buat di England tapi kalau rezeki aku untuk sambung di dalam negara sahaja, aku tetap terima.. yang penting itu langsung tak mematahkan semangat aku untuk terus gapai impian dan janji yang pernah aku ungkapkan dengan arwah mak dan abah untuk belajar sehingga ke peringkat Ph.D..Aku bahagia dengan apa yang aku lakukan sekarang dan akan terus berikan yang terbaik yang aku mampu..impian aku moga satu hari nanti aku dapat menjadi salah seorang yang sama-sama bertanggungjawab menggubal polisi negara insyaAllah..

No comments:

Post a Comment