My Readers

Sunday, September 26, 2010

setiap detik......

Setiap detik
Engkau datang dalam mimpiku
Setiap siang malam menggangguku
Tak lelap tidurku kerna dirimu
Setiap waktu
Engkau yang selalu menghantuiku
Tak pernah lari dari fikiranku
Tak mahu hilang dari ingatanku
Tahukah engkau
Saat gelap datang
Aku masih mencarimu
Engkau dimana
Tapi mengapa saat ku terjaga
Kau masih tak disampingku
Sampai kapankah aku menantimu
Selalu menantimu
Setiap detik aku memikirkanmu
Setiap detik rindu meracuniku
Setiap detik teringatku padamu
Setiap detik apa terus begini
Ku mohon dengarlah rintihan hati ini
Yang ku curahkan seraya ku bernyanyi
Sampai kapankah aku terus begini
Ku harap kau kan kembali kepadaku

video

jamuan raya dipac...

sangat letih sebenarnya ni..mata pun ngantuk sangat...tapi nak menulis cket..hehehe..baru je balik dari jamuan raya dipac...sangat enjoy sebab ni sem terakhir diploma kan...nyany lagu rya ramai2,amek gambar,makan2 sambil dapat anugerah..hehehe..alhamdulillah...dapat penghargaan untuk anugerah dekan dan satu lagi yang paling tak sangka anugerah pakaian terbaik...rasa pakai malam ni biasa-biasa je..tu la namanya rezeki kan..hehehe..malu sebenarnya masa kat depan tadi..pape pun memang enjoy sangat2 tadi!!!!!!!!!!!

Saturday, September 25, 2010

minggu yang sibuk...

baru je balik dari perbincangan research dengan supevisor..alhamdulullah..xda la banyak masalah..nak kena edit sikit pastu dah boleh distribute questionnaire..ari ni nak siapkan assignment FA.. malam ni ada jamuan rumah terbuka dipac...esok malam aku ada meeting ngan student2 dekan untuk pogram tutor tutee...sebelum tu pagi esok nak kena jumpa sir mujib untuk material tutor tutee...barang2 untuk pogram tutor tutee nak kena prepare...isnin malam ada perjumpaan dengan rakyat-rakyat cambodia plak sebab rabu dah berlangsung ASEAN Day..harapkan semuanya akan berjalan lancar..terima kasih buat sahabat aku, bashah sebab banyak membantu aku untuk jalankan program ni dan dia merangkap penolong ketua projek untuk pogram tutor tutee dan program khas kecemerlangan akademic..pape pun malam ni nak enjoy untuk rumah terbuka dipac!!!!!!!!!!

Wednesday, September 22, 2010

tahun kedua beraya tanpa mak....






inilah sebahagian gambar raya 2010 bagi keluarga kami..seperti yang dah diceritakan sebelum ni, kami sekeluarga menziarahi pusara mak..tak sanggup rasanya kehilangan lagi..Ya Allah, aku sedar kematian itu pasti..Kau berilah peluang untuk aku berbakti dan bahagiakan ayahku satu satunya yang masih ada..Sesungguhnya Engkau Maha Mengasihani setiap hambaMu..amin...

Saturday, September 18, 2010

duhai sahabat...

aku sayang semua sahabat- sahabat aku..aku tak nak kehilangan sahabat yang tak mudah aku peroleh.. korang semua aku dah anggap macam adik bradik aku sendiri...sempena syawal yang mulia ni aku nak pohon sejuta kemaafan atas segala salah dan dosa aku..aku harap sangat aku dapat kembali eratkan hubungan persahabatan itu seperti dulu...aku sedang berusaha untuk tu..tapi tolongla wahai sahabat..jangan buat aku terasa yang aku disisihkan...aku tau yang selain aku,korang pun punyai ramai kawan-kawan yang lain kan...sebelum syawal tiba,aku tak pernah lupa ucapkan salam aidilfitri kat semua sahabat-sahabat aku...mana yang sempat aku kirimkan kad ucapan...aku sentiasa ingat korang semua..walau semeriah mana pun raya, ia takkan lengkap tanpa kemeriahan tu aku kongsi dengan semua sahabat-sahabat aku...kalau korang sibuk aku tak kisah tapi tolong la mesej bagitau aku yang korang sibuk...yela..aku tau masing-masing punya hidup masing-masing...seramai mana pun kawan yang aku ada,korang tetap terbaik dalam hati aku...jangan la buat aku macam aku nak menagih simpati harapkan koang layan aku...aku pun ada perasaan...aku cuba untuk memahami sebaiknya sahabat-sahabat aku...aku kalau boleh tak nak korang terasa hati dengan aku...tapi ada ke korang pk macam mana aku pikir?sedih hati aku bila kata-kata yang sinis keluar dari orang yang aku panggil sahabat...apa pun salah korang kat aku, tak pernah aku simpan dah..dah lama aku buang..dah lama aku maafkan korang..tapi orang cakap, terlajak perahu boleh undur tapi kalau terlajak kata....erm... setiap apa yang diucapkan bukan mudah dapat dilupakan...sekali lagi,aku mohon ampun dan maaf kepada semua mereka yang mengenali aku dan yang menjadi SAHABAT aku..sekalipun aku dilupakan,jasa baik korang, keikhlasan hati korang dalam bershabat ngan aku tak pernah aku lupakan sampai bila-bila..InsyaAllah...

Thursday, September 16, 2010

2 bulan je lagi....

tak sampai 2 bulan lagi aku akan tamatkan diploma...tak sabar rasanya tapi nak habiskan 2 bulan amatla peritnya... hari raya dah disambut..sekarang masanya untuk aku bekerja kuat kembali...research perlu disiapkan...assignment FA,CA dan Law jugak perlu dibereskan...kuiz dan test yang menunggu...dua program yang aku adalah pengarah projeknya dan beberapa program yang aku terlibat secara langsung atau tak langsung.. fuhhh!!!habis je semuanya nanti, final exam pulak menanti...rasa macam nak gila je tapi aku yakin yang aku mampu lalui semuanya dengan baik..apa yang penting sekarang aku perlu kuatkan semangat..sikit je lagi.. aku tak nak tersungkur tatkala garisan penamatnya sudah hampir..biarlah aku habiskan diploma ni dengan baik.. lepas tu aku tak tau samada aku akan teruskan belajar atau bekerja..aku dalam dilema sebenarnya...antara kepentingan diri sendiri dan keluarga...aku perlukan petunjuk dari-Mu Ya Allah untuk memberi aku jalan yang terbaik...borang degree dah pun aku isi..macam biasa la aku mintak kos Bachelor Corporate Admin ( BCA) dan Bachelor Admin Science (BAS) sebagai pilihan utama...dua lagi aku mintak degree in Law dan HR..aku habis final exam 11 november dan lau tak ada aral melintang aku akan mula bekerja pada 15 november.. aku punya cita-cita da impian yang ingin aku penuhi...moga aku tak mudah mengalah dan berputus asa untuk merealisasikannya....

Wednesday, September 15, 2010

rumahku syurgaku....

kata-kata ni memang sangat terkenal...rumahku syurgaku...bagi aku,ianya sangat tepat untuk menggambarkan betapa sayangnya aku dengan rumah...aku anak jati Felda Chini Timur 3..aku dilahirkan di rumah bernombor 50 Felda Chini Timur 3...arwah mak lahirkan aku di dalam bilik di rumah kami...bilik itu masih kekal dan manjadi bilik tempat aku tidur sekarang..sangat nostalgia...hujung tahun ni mungkin ianya akan menjadi kenangan yang cukup terindah buat aku bila ia akan dirobohkan...abah nak bina rumah batu kesemuanya menggantikan separuh rumah papan yang ada...aku pasti rindukannya..kawasan rumah aku sangat mendamaikan...masuk je ke kawasan rumah pasti akan disambut dengan dua batang pokok mempelam yang sangat rendang...usia pokok tu pun dah berbelas tahun...sekelilng rumah aku akan penuh dengan tanaman..abah ngan mak memang suka bertanam..pokok kelapa semuanya tinggi tinggi..ada jugak banyak pokok puding,pokok bunga raya,pokok bunga loceng..pokok bunga tahi ayam pun ada..nama je hodoh tapi bunganya sangat cantik...kuning keemasan...dekat belakang rumah plak ada pokok manggis,mempelam, dokong,rambai,pisang,jambu mawar, rambutan dan durian...kalau stakat nak guna untuk masakan, ada pokok daun kari, daun pandan,limau purut, limau kasturi,pokok kunyit,serai,cili api,lengkuas pun ada jugak..itulah syurga rumah aku..abah ngan mak sentiasa jaga pokok pokok dengan baik,dibaja dan disiram...abah selalu cakap 'tak rugi berbakti kepada tanah'..aku memang akuinya...walaupun rumah aku tak se 'gah' rumah orang lain yang lagi besar dan cantik, tapi aku bersyukur dengan apa yang ada..abah tak pernah ajar kami untuk menunjuk nunjuk atau bermegah dengan apa yang ada...cukuplah jika kami dapat hidup dengan selesa dan keluarga kami bahagia...aku sayang abah..aku sayangkan kaluarga aku..aku sayangkan rumah aku,tempat lahir aku,tempat bermain aku, tempat aku dibesarkan dengan penuh kasih sayang dan yang paling penting tempat terciptanya sebuah keluarga yang bahagia buat selama lamanya..sesiapa pun yang akan menjadi suri hidup aku nanti harus menerima seadanya keluarga aku dan rumah aku.....

raya yang lebih ceria...

Alhamdulillah..aku baru je sampai merbok...lega rasanya...setelah hampir 2 minggu aku bercuti raya kini dah tiba masanya untuk aku kembali bekerja...kerja yang bertimbun untuk disiapkan...raya tahun kedua tanpa mak sememangnya sukar buat aku dan adik beradik yang lain namun kami berusaha sebaiknya untuk menyambutnya dengan keceriaan. Aku bersyukur punyai keluarga yang benar-benar bersatu hati, berkasih - sayang dan saling membahagiakan...kalau ikutkan dulu kami memang tak seerat ni...ada hikmah di sebalik segala yang berlaku... aku sampai kampung hari selasa pagi dan terus pergi ke semua bank yang ada kat kuantan untuk tukar duet raya tapi semuanya dah habis...sangat penat menunggu dan melihat gelagat pegawai bank yang amat tidak mesra pelanggan..layan je la...balik umah je aku seperti kebiasaannya setiap kali pulang ke kampung lepas bersalam ngan abah aku pergi ke kubur mak..aku rindukan dia...sejuk mata melihat bunga- bunga mekar berkembang di atas pusara mak...lepas berdoa untuk kesejahteraan mak,aku balik rumah dan bantu kak ayu buat apa yang patut..esok harinya baru la abang mie,abang adi dan adek cah balik...kak ida pun ada..cuma kak ana je yang masih di Pekan..aku macam biasa la sementara nak tunggu yang lain balik kena la kemas rumah yang mana patut kan...letih sangat..ngan cuaca yang panas kalau ikutkan nafsu nak je aku minum air tau tapi sabar je la...menda kecik je tu...hehehe(terlentang jugak la tido petang tu)..sehari sebelum raya bersamaan hari khamis memang hari yang amat amat meletihkan aku...pagi tu pegi pekan sehari beli barang-barang,lepas tu gerak ke chini beli cat.. balik je dah kena mula mengecat...aku ngan adi je yang buat..memang sakit la..abg mie bleh dok tido je..huhu..sabar jela...pastu dekcah ngan abg ipar aku tolong..lega la sikit kan...pastu cabut semua bunga-bunga nak basuh..sarung kusyen pun sama..petang tu kak ana balik..lengkaplah semua adek bradik aku..buat pertama kalinya setelah beberapa bulan kami semua adik beradik buka puasa sama sama..saat saat yang paling aku tunggu..sambil makan sambil bersembang kenangan lama..sangat seronok...bergelak ketawa,usik mengusik dan yang paling tak tahan sasaran utama mesti aku...sedih betol..huhu..malam raya macam biasa la kan...betulkan pelita,bubuh minyak dan gantung pelita...ada 12 kesemuanya..terang halaman rumah aku dengan cahaya pelita...anak anak sedara aku main bunga api..aku pun join la..jadi budak kecik sekejap..hehehe..tapi seronok sebenarnya sebab dapat sama sama menyanyi lagu raya dan pusing halaman rumah..dah lama tak rasa macam ni..kami semua berkumpul di halaman rumah...kak ana dengan ceritanya..abg adi dengan kisahnya..kak ayu plak dengan hidupnya..masing2 punya kisah yang berlainan..beginilah kami..jarang bertemu tapi tetap bersama sama...pagi syawal yang indah keesokannya tiba lagi..hati terasa sangat sayu tanpa kelibat mak...awal awal pagi lagi kak ida dah bertempik suruh kami bangun..abah plak memang pukul 5 pagi dah bukak lampu bilik aku..saja nak suruh aku bangun awal..hehehe..pagi tu semua memakai pakain baru..abah dengan baju melayu berwarna ungu yang kami beli, abang mie dengan sepasang baju melayu berwarna hijau dan aku plak warna kuning tahun ni...siap bersamping hitam benang keemasan lagi..hehehe..kami bergerak ke surau untuk sembahyang raya.. ramai yang terkejut tengok aku..macam nak pergi menikah je..hehehe..kat surau dapat la jumpa kawan kawan aku yang dah lama tak jumpa...habis je khutbah, kami terus berkumpul kat rumah...masing masing dah bersiap untuk ke kubur..walaupun cuaca yang mendung dan hujan renyai renyai namun kami tetap jugak nak pergi kubur...buat tahlil untuk arwah mak...masuk je kawasan tanah perkuburan, penuh kereta di sepanjang jalan..semua sanak saudara datang mengunjungi ahli keluarga yang telah pergi terlebih dahulu... kami pun sama...habis je tahlil dan berdoa, kami semua siram pusara mak..dalam pada tu aku berdoa moga mak diberi kesejahteraan dia dalam sana, dipermudahkan menjawab soalan munkar dan nakir, diberi limpahan cahaya syurga, digolongkan di kalangan merekan yang beriman, bertaqwa dan beramal soleh serta mengharapkan aku tidak akan lupa untuk sentiasa membuat amal yang baik, berdoa dan menjadi seorang anak yang berguna..amin...sampai je di rumah,kami meneruskan amalan bermaaf maafan.air mata abah tak henti henti mengalir..aku sedar betapa peritnya buat abah untuk menerima segalanya..habis je, kami semua menikmati hidangan yang ada..mee kuah, ketupat,lemang,rendang,kuih muih yang dah disediakan.. bagi aku,walau apa pun hidup perlu diteruskan...aidilfitri harus disambut dengan ceria walaupun dalam berduka.. aku bersyukur ya Allah kerana mempunyai sebuah keluarga yang bersatu hati dan bahagia....

Wednesday, September 1, 2010

research oh research....

skang ni aku memang sangat stress yang amat sangat..semuanya gara2 research..aku tak pernah rasa seterok ni...dah beberapa kali edit tapi masih tak dapat memenuhi apa yang dikehendaki..aku dah buntu..tak tau nak buat macam mana...otak aku kusut sangat...balik je petang tadi aku tros tido..pening sangat...pk pasal research la...aku bukannya tak suka research...aku sangat suka tapi bila jadi macam ni aku dah macam berputus asa... letih nak memikirkan untuk tukar tajuk lain..skarang dah minggu ke lapan...masih sempat ke untuk aku tukar tajuk dan buat yang baru.??.oh tidak..aku tak sanggup...sebesar-besar tugasan yang diberi kat aku sebelum ni aku dapat buat tapi research ni btol2 cabar kesabaran dan keupayaan aku....aku yakin yang aku mampu habiskannya dengan baik tapi macam mana??semangat aku dah hilang...nak balik raya pun dah tak tenang..huhu..rasa macam nak tinggalkan semua ni dan lepak je kat kampung sampai habis sem..esok awal2 pagi ada pejumpaan dengan supervisor...argh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!serabutnya rasa....Ya Allah, bantulah hambaMu ini agar dapat melalui segalanya dengan baik.....