My Readers

Sunday, June 24, 2012

akhirnya...siap jugak research proposal!!



dengan lafaz bismillahirrahmanirrahim dengan ini siaplah sudah research proposal aku..alhamdulillah... esok dah nak hantar...betapa besabarnya aku nak siapkan research proposal ni tau..huhu...rasanya lagi perit dari diploma dulu...sebabnya??degree ni lagi detail...semuanya nak kena teliti..mesti diperjelaskan secara terperinci...tambah-tambah lagi diajar oleh seorang dr yang sangat menekankan cara penulisan research yang berkualiti...aku akui memang betul setiap apa yang dicakapkan beliau...dalam membuat penulisan kajian akademik, setiap aspek perlu dititikberatkan...tu sebab bukan senang nak dapat pangkat dr... kena sambung PHD buat research selama 3 tahun paling minimum dan kajian tersebut diterima dengan sedikit penambahbaikan...aku memang respect giler dengan semua Dr yang sangat komited membuat kajian...tak kira la dalam bidang apa sekali pun..banyak menda yang aku dapat pelajari bila buat research ni terutama mengajar aku untuk berfikir secara kritikal dan analitikal...melihat dari pelbagai sudut mengapa sesuatu masalah itu terjadi dan apakah penyelesaian terbaik untuknya...kalau kita nak tahu kenapa sesuatu tu terjadi, kena banyak membaca dari kajian lepas..tak boleh main taram je bagi pendapat kita sebab siapalah kita kan...nak buat research ni kena reject tu biasa dah..baik dari tajuk, objektif sampailah ke metodologi...semuanya akan dipersoalkan apa dan kenapa...rasa nak teriak pun ada kan..bak kata lecturer aku, kalau tak teriak memag tak sah la buat research...aku dapat rasakan semester depan lagi mencabar untuk aku dan partner aku untuk siapkan research kami..sape la agaknya supervisor kami nanti...pape pun aku harap dia dapat bimbing dan berikan tunjuk ajar yang terbaik buat kami...hari ni pun ada viva untuk part 6 tapi tak dapat pergi sebab tadi kalut nak edit format research proposal ni...kalau tak  mesti lagi banyak menda yang aku dapat belajar...aku boleh bayangkan betapa ia mengambil banyak masa, wang dan tenaga untuk hasilkan satu kajian akademik...yang penting seteruk mana pun aku dihentam sebab selalu je buat salah dalam nak siapkan research, aku takkan pernah putus asa...memang dah jadi asam garam dia kan...terima je...buat lagi sampai betul...sampai satu tahap aku mengerti apa sebenarnya yang patut aku belajar...



No comments:

Post a Comment