My Readers

Thursday, June 23, 2016

Ramadhan: Apa yang kau cari?


Alhamdulillah. Kita dah masuk hari yang ke 18 berpuasa. Setiap tahun, sebelum tibanya bulan ramadhan, aku sentiasa bertanya pada diri. Apa sebenarnya yang aku ingin cari di sebalik keberkatan dan kemuliaan bulan yang suci ini? Kalau nak dikupas segala fadhilat bulan ramadhan, aku yakin kita semua pasti berlumba-lumba mengejar segala ganjaran yang Allah telah janjikan. Tanya pada hati, adakah kita benar-benar mengerti mengapa diturunkan bulan ramadhan? Adakah kefahaman kita sekadar sama seperti adik-adik di sekolah rendah yang rata-ratanya menafsirkan ramadhan adalah bulan untuk berpuasa tanpa makan dan minum di siang hari? Ataupun bulan ini adalah masa yang paling sempurna untuk kita mengurangkan berat badan? Iyalah, bila puasa mesti turun kilonya kan. Mungkin ada yang ingin mencari pengertian mensyukuri setiap nikmat yang Allah telah kurniakan selama 11 bulan yang lain dengan menyelami perasaan mereka yang miskin atau tidak mampu untuk mendapatkan hidangan yang lengkap dek kesusahan hidup. Bagi aku yang lalai lagi hina ni, bulan ramadhan merupakan bulan yang amat aku tunggu-tunggu. Bukan hanya untuk melengkapkan rukun islam yang ketiga, tetapi ini masanya untuk aku mengejar pahala ganjaran yang berlipat kali ganda yang tak mungkin akan dapat dalam bulan-bulan yang lain. Aku bersyukur sebab ramadhan kali ni sekali lagi Allah bagi kelapangan untuk melakukan ibadah sebanyak yang mungkin walaupun ada harinya aku layu tidak dapat sama-sama ke masjid untuk tunaikan solat terawih. Bagi aku, jika Allah dah jentik hati kita, permudahkan urusan kita, maka buatlah sebaik mungkin yang kita mampu. Solat, membaca Al-Quran, sedekah, membantu orang lain, terawih dan amalan-amalan sunat yang lain. Aku sentiasa berdoa moga aku terus istiqamah bukan hanya dalam bulan ramadhan tapi untuk bulan-bulan yang lain. Semangat dia tu lain macam bila tiba bulan ramadhan. Aku selalu pesan dekat kawan-kawan rapat aku. Kalau rasa nak buat sesuatu tu, buat je. Jangan ada niat nak tangguh sebab kita tak tahu mungkin itu adalah satu-satunya peluang yang kita ada. Jangan sampai kau rasa ralat sebab tak gunakan peluang yang Allah dah bagi waktu tu. Untuk ramadhan kali ni, aku jarang sangat berbuka dekat luar. Masa aku banyak habis dekat kampus dan setiap petang aku balik rumah kakak untuk berbuka. Takpun aku akan berkunjung ke rumah mak angkat untuk tanya khabar dan berbuka sekali. Kalau ikut, boleh je nak berbuka dekat masjid USM ni tapi aku pilih untuk bersama dengan keluarga. Walaupun lauknya simple tapi hati kami senang. Berselera makan sebab dapat berbuka sekali. Terasa nak makan menu itu dan ini, sebolehnya aku akan ke pasaraya untuk membeli bahannya. Kalau bukan aku, kakak yang akan masakkan, Setakat ni, dendeng daging dan mee kuah yang memang aku teringin. Menu ni haruslah aku yang masak. Hehe. nsyaAllah, moga target untuk ramadhan kali ni tercapai. Moga Allah redha hendaknya.

No comments:

Post a Comment