My Readers

Monday, June 6, 2016

PhD, suatu perjalanan yang hanya kau yang mengerti

Minggu pertama berada di hostel, sungguh masih rasa terasing. Bangunan hostel yang agak lama tapi dalamnya sudah dicat baru. Mungkin dulunya disediakan buat pelajar undergrad, tapi kini dikhaskan buat pelajar postgrad. Idea yang bagi aku amat bagus untuk memastikan pelajar yang sedang menjalankan kajian samada di peringkat atau PhD untuk fokus dan dekat dengan school masing-masing. Apa yang aku boleh perhatikan, kebanyakan penghuni blok hostel aku ni merupakan pelajar antarabangsa, terutama dari negara timur tengah. Masa sesi pendaftaran minggu lepas, ada jumpa sorang student foreigner ni. Stay satu blok dengan aku. Dia mati-mati ingatkan aku foreigner jugak. Tapi dengan bangganya aku cakap aku Malaysian. Not from China or Taipei. Inilah masalahnya bila potong rambut pendek dan mata dah tentunya sepet. haha. Bila dah duduk hostel ni memang aku dah terasing dari luar. Kalau minggu lepas masih ada dekat Terengganu, lepak tepi pantai, pekena pancake nutella dekat Uptown Kontena, jenjalan dekat China Town Art Street, spend time dengan kawan-kawan dekat UMT, tapi sekarang NO MORE. Aku dah tekad nak bagi sepenuh fokus untuk pengajian PhD. Dah tak boleh nak main-main. Dah tak boleh nak jenjalan sana sini. It's time to lock up myself dekat bilik tingkat atas sekali hostel ni, siapkan proposal and waiting for meeting with supervisor next week. Ingatkan nak sambung menulis pagi ni tapi nak kena pergi register library la pulak. Ingatkan dah boleh selesai sekali dengan wifi, tapi tak jugak. Kena pergi menjejak Pusat Komputer untuk dapatkan wifi. Dan akhirnya tersadai aku dekat bilik TINGKAT PALING ATAS kepenatan, rehat sekejap (tido adalah perkataan yang lebih afdal) dan bangun dalam keadaan bersalah. Okeh jom sambung menulis!! Bermula hari ini aku akan rajin update blog ni sebab kalau aku takde idea nak menulis benda-benda ilmiah, at least aku menulis jugak dekat sini walaupun benda merapu. hahaha

*p/s: Lupa pulak yang hari ni hari pertama puasa. Salam ramadhan dan Selamat menunaikan ibadah puasa dengan penuh kesaran dan ketenangan =)

5 comments:

  1. Selamat bertapa, Prof! Aku lani pun busy gila. This year challenging sikit.huhu. Mak aku kena heart attack Feb aritu n sampai sekarang tak la sesihat cam dulu. So, ulang alik hosp, umah kakak aku, balik kelantan, keja, produce paper, study lagi.. Wuaaaa... nak jadi undegrad macam dulu.. Style rilek ja..hihi. Btw, all the best tau. Welcome to USM! Selamat berpuasa di bumi USM as postgrad..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang cabaran sungguh untuk hang Pn Pensyarah. Aku ada hantaq email dekat hang. Tak tau la hang dapat ka dak. Email USM. Aku ni dah terasa macam undergrad weh. Masuk-masuk ja dapat bilik tingkat atas skali. Haha. Nanti kalau hang free sikit roger la. Aku ada ja dalam USM ni. Nak kena sembang dan dapat inspirasi dari orang hebat macam hang..hehe

      Delete
    2. Apa pun moga mak hang cepat sembuh seperti sediakala.Amin...

      Delete
  2. Banyak la orang hebat.haha. Aku tak check email lagi. Nanti aku tengok k. Aku weekend betoi2 weekend. Stop semua kerja n study. Hang single takpa la.haha. Aku nak kena google resepi lagi. Untuk sahur, buka posa. Dah la aku helpless masak2 ni, haha. Jenuh hari2 risau menu untuk ramadhan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. so la ni dah pandai masak la? Boleh request?hahaha. Nanti free habaq tau. Nak menuntut ilmu.hehe

      Delete