My Readers

Wednesday, September 15, 2010

rumahku syurgaku....

kata-kata ni memang sangat terkenal...rumahku syurgaku...bagi aku,ianya sangat tepat untuk menggambarkan betapa sayangnya aku dengan rumah...aku anak jati Felda Chini Timur 3..aku dilahirkan di rumah bernombor 50 Felda Chini Timur 3...arwah mak lahirkan aku di dalam bilik di rumah kami...bilik itu masih kekal dan manjadi bilik tempat aku tidur sekarang..sangat nostalgia...hujung tahun ni mungkin ianya akan menjadi kenangan yang cukup terindah buat aku bila ia akan dirobohkan...abah nak bina rumah batu kesemuanya menggantikan separuh rumah papan yang ada...aku pasti rindukannya..kawasan rumah aku sangat mendamaikan...masuk je ke kawasan rumah pasti akan disambut dengan dua batang pokok mempelam yang sangat rendang...usia pokok tu pun dah berbelas tahun...sekelilng rumah aku akan penuh dengan tanaman..abah ngan mak memang suka bertanam..pokok kelapa semuanya tinggi tinggi..ada jugak banyak pokok puding,pokok bunga raya,pokok bunga loceng..pokok bunga tahi ayam pun ada..nama je hodoh tapi bunganya sangat cantik...kuning keemasan...dekat belakang rumah plak ada pokok manggis,mempelam, dokong,rambai,pisang,jambu mawar, rambutan dan durian...kalau stakat nak guna untuk masakan, ada pokok daun kari, daun pandan,limau purut, limau kasturi,pokok kunyit,serai,cili api,lengkuas pun ada jugak..itulah syurga rumah aku..abah ngan mak sentiasa jaga pokok pokok dengan baik,dibaja dan disiram...abah selalu cakap 'tak rugi berbakti kepada tanah'..aku memang akuinya...walaupun rumah aku tak se 'gah' rumah orang lain yang lagi besar dan cantik, tapi aku bersyukur dengan apa yang ada..abah tak pernah ajar kami untuk menunjuk nunjuk atau bermegah dengan apa yang ada...cukuplah jika kami dapat hidup dengan selesa dan keluarga kami bahagia...aku sayang abah..aku sayangkan kaluarga aku..aku sayangkan rumah aku,tempat lahir aku,tempat bermain aku, tempat aku dibesarkan dengan penuh kasih sayang dan yang paling penting tempat terciptanya sebuah keluarga yang bahagia buat selama lamanya..sesiapa pun yang akan menjadi suri hidup aku nanti harus menerima seadanya keluarga aku dan rumah aku.....

No comments:

Post a Comment