My Readers

Friday, July 27, 2018

Mengenangmu, Sahabatku!

Ini pula catatan kedua saya mengenang pemergian sahabat terbaik yang pernah saya ada. Aku rindukan kau sahabat!




6 tahun lepas, kami hadiri majlis konvokesyen untuk Diploma Pentadbiran Awam di UiTM Shah Alam. Ketika itu saya sudah memulakan pengajian peringkat Degree di tempat yang sama iaitu UiTM Merbok dan beliau menyambung pengajian di Sydney, Australia.
Secara kebetulan, kami memakai kemeja dengan warna yang sama dan insan yang mengambil gambar kami ketika ini adalah arwah ibunya. Hajat di hati memang nak melawat beliau di sana tetapi habis sahaja pengajian, saya pula terbang ke London untuk memulakan pengajian peringkat Master.

Kami tetap kekal berhubung macam biasa sampailah beliau menelefon saya pada Disember 2013 dengan nada yang sangat ceria. Beliau meminta saya balik ke Malaysia pada Jun 2014. Katanya ada majlis. Aunty pun rindu saya katanya, lama tak jumpa kawan baik anak dia ni.
Seminggu sebelum pulang ke Malaysia, saya dapat mesej dari beliau. Ketika tu, saya baru nak masuk dewan peperiksaan untuk paper terakhir saya. Beliau minta saya doakan ibunya yang sedang nazak. Saya terkejut sebab dia tak pernah bagitahu saya pasal sakit ibunya.
Saya masuk dewan dan habiskan dulu exam. Bila saya on semula handphone setelah keluar dari dewan, tertera mesej dari beliau memaklumkan yang ibunya telah pergi untuk selama-lamanya. Sungguh, saya hanya mampu doakan dari jauh agar dia kuat harungi ujian tersebut.
Beliau tunggu kepulangan saya di KLIA. Saya peluk dia erat. Saya tahu dia perlukan saya untuk luahkan segala rasa sedihnya. Bagi dia, ibunya adalah segala-galanya. Dia rasa kosong yang amat sangat. Saya faham, kerana ibu bapa saya juga telah pergi buat selama-lamanya.
Sepatutnya kami rancang nak tunaikan umrah bersama-sama pada tahun hadapan. Dia kata dia rindu mak dia, dia rindu kaabah. Dia teruja cerita dekat saya bagaimana puasnya dia rasa dapat mengerjakan umrah bersama arwah ibunya.
Sahabatku, tenanglah kau di sana. Tak ada apa lagi yang kau perlu gusarkan. Aku sentiasa mendoakan agar kau bahagia menemui penciptamu kerana kau, aku dan kita semua adalah milikNya. Aku akan sentiasa merindukan kamu sehingga akhir hayatku, wahai sahabatku.

No comments:

Post a Comment